پردیس نسیبه تهران

واحد فناوری اطلاعات

مسئول فناوری و اطلاعات و اداره هوهشمند سازی نسیبه تهران : سرکار خانم شادی جراحی نیا

شماره تماس داخلی : 120

 

 

معرفی واحد فناوری اطلاعات و خدمات انفورماتیک دانشگاه فرهنگیان و خلاصه ای از اقدامات انجام شده در این حوزه

 

.

 

پست فناوری اطلاعات دانشگاه فرهنگیان در مهر ماه سال 1389 ایجاد گردید.

 

 این واحد فعالیت پر شتاب خود را در زمینه های تجهیزات سخت افزاری، توسعه نرم افزاری، ایجاد شبکه Lan، استقرار شبکه Internet و نصب دکل 36 متری اینترنتی روی بام دانشگاه و بهره برداری از اینترنت رادیویی، نصب و راه اندازی مودم Wireless و دستگاه های Access Point جهت واگذاری اینترنت بی سیم در مواقع ضروری، راه اندازی اینترنت ADSL و پرینتر ها، Scanner ها و Document Scanner پیشرفته و پر سرعت، تجهیز و ایجاد شبکه مستقل در سایت کامپیوتری آموزشی جهت انجام کارهای عملی دانشجویان، طراحی و بهره برداری از وب سایت اینترنتی دانشگاه به آدرس nasibeh.cfu.ac.ir (وب سایت حاضر) جهت اطلاع رسانی به هنگام به دانشجویان، اساتید، همکاران دانشگاه و متقاضیانی که قصد دارند این مرکز را جهت ادامه تحصیل انتخاب نمایند،، ایجاد و تخصیص پست الکترونیک به آدرس nasibehttc@yahoo.com جهت اطلاع رسانی های ویژه به دانشجویان و اساتید و دریافت نظرات، انتقادات، پیشنهادات و شکایات دانشجویان، راه اندازی و بهره برداری از SMS Sender Panel تحت وب با امکان تعریف کاربران متعدد جهت اطلاع رسانی های سریع و ویژه به دانشجویان و اساتید .

و نیز روی تمام کامپیوترهای Desktop و Laptop مورد استفاده در دانشگاه جهت ممانعت از حملات ویروس ها و جلوگیری از آسیب های احتمالی و انجام سایر اقدامات مورد نیاز، آغاز و در حال حاضر با پشتیبانی، رفع مشکلات و  به هنگام سازی و به روز آوری و تهیه، تدوین و اجرای طرح های توسعه ای به خدمات رسانی ادامه  می دهد.

 

 

شرح وظایف واحد فناوری اطلاعات ،حوزه کاری و مسئولیت ها

 

1-     بخش خدمات و پشتیبانی و نگهداری

 

هدف این بخش ارائه خدمات جاری فناوری اطلاعات و ارتباطات و نگهداری سیستمهای سخت افزاری ، نرم افزاری و شبکه  دانشگاه می باشد .

 

 

 

 

رئوس وظایف مربوطه این قسمت بشرح زیر می باشد :

  •       رفع مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری کلیه سیستمهای رایانه موجود در شبکه
  •        تهیه شناسنامه کامپیوترهای شبکه
  •        نگهداری و مدیریت شبکه
  •        بررسی و بکارگیری روشها و راهکارهای مقابله با نفوذ و آلودگی های ویروسی
  •        پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری از کلاسهای مجهز به دیتا پروژکتور
  •        نگهداری و حفظ ارتباطات شبکه با سازمان مرکزی و ارجاع اشکالات مربوطه، به سازمان مرکزی
  •        پشتیبانی فنی کلیه سیستمهای شبکه و واحد ها
  •        پشتیبانی نرم افزاری از کلیه نرم افزارهای کاربردی مورد استفاده در شبکه و مراکز شامل (  اتوماسیون اداری چارگون ، نرم افزارهای آموزش، وب سایت، حضور و غیاب، حسابداری حقوق و دستمزد و ....)
  •        خرید تجهیزات و قطعات کامپیوتری با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب در بازار
  •        انجام مراحل کارشناسی ، خرید ، تعمیر و بروز رسانی تجهیزات IT
  •        مشاوره در زمینه IT   و راهنمایی و همکاری با مدیران ، کارمندان و دانشجویان در انتخاب ++نرم افزارهای موجود ،سخت افزار و بانکهای اطلاعاتی و سایر منابع مورد نیاز جهت رفع نیازمندیها
  •              نصب ، تنظیم و تغییر نرم افزارهای، شبکه ها ، بانکهای اطاعاتی و سایر سیستمها
  •       همکاری در بررسی نیازمندیها و ارزیابی خریدهای بالقوه جهت سازگاری با سیستمهای موجود

           

2-   بخش آموزشی و اطلاع رسانی

 

یکی از اساسی ترین پایه ها در توسعه و به نتیجه رسیدن طرحهای فناوری اطلاعات، آموزش، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در این زمینه می باشد .

این قسمت علاوه بر ماموریت مذکور وظیفه سرویس دهی به کلاسهای کامپیوتر و کلیه سایتها را نیز به عهده دارد .

آموزش، آگاهی رسانی و فرهنگ سازی نقش عمده ای در توسعه و ثمردهی طرح های فناوری اطلاعات دارد. در این راستا واحد آموزش و آگاهی رسانی علاوه بر ایفای مأموریت فوق در دانشگاه وظیفه ی سرویس دهی به بخش بزرگی از کلاس های آموزشی مرتبط با فناوری اطلاعات برای گروه های آموزشی مختلف دانشگاه را نیز بر عهده دارد.

مسئول فناوری اطلاعات با بررسی اطلاعات، می بایست ایده های نوآورانه و استراتژیک جهت حل مشکلات حیاتی  دانشکده  ارائه دهد و خود برای عملی شدن آن اقدام کند .

 

رئوس وظایف این واحد به شرح زیر است:

  •               آموزش مستمر کلیه کاربران مطابق با فناوریهای اطلاعات جدید( هماهنگی جهت بر گزاری کارگاههای مرتبط با IT)
  •               -برگزاری کلاسهای آزاد ویژه دانشجویان و پرسنل
  •               برگزاری کلاسهای ویژه دانشجویان شرکت کننده در مسابقات علمی و مهارتی ( بازیهای رایانه ای و ...)
  •                برگزاری کلاسهای آموزش عملی کامپیوتر برای پرسنل (کلاسهای مبانی کامپیوتر- ICDL نحوه کار با سیستم های اطلاعاتی مستقر  و ...)
  •                    مدیریت سایت مرکزی
  •                  راهنمایی  وکمک به کاربران در جهت استفاده از بسته های نرم افزاری و امکانات آنها
  •                  بروز بودن واحد از اطلاعات و نرم افزارهای جدید و اطلاع رسانی به کلیه پرسنل از طریق وب سایت و ایمیل کارکنان و دانشجویان
  •                   برگزاری کلاسهای آگاهی رسانی و فرهنگ سازی استفاده از نرم افزار و سخت افزار در صورت لزوم
  •                نوشتن مستندات کاربری  ، راهنمای کاربران ، راهنمای کاربران ارشد
  •                تهیه فایلها و پوستر های آموزشی جهت استفاده صحیح پرسنل و دانشجویان از سیستمها

 

 

3-   بخش زیر ساخت و  شبکه

 

هدف این بخش ارائه خدمات جاری فناوری اطلاعات و نگهداری سیستم های سخت افزاری، نرم افزاری و شبکه دانشگاه است.

 

 

 

 رئوس وظایف این واحد به شرح زیر است:

  •               توسعه زیر ساختهای شبکه
  •                ایجاد و مدیریت ایمیل دانشگاه
  •                بازدید دوره ای از کلیه سیستمهای رایانه ای موجود در شبکه
  •                پشتیبانی و بروز رسانی پایگاه اینترنتی شبکه
  •                ارتقا سرورهای محلی به منظور بهینه سازی ارائه سرویس به کاربران
  •             اقدام درجهت اتصال و یا انفصال کامپیوترهای موجود در حوزه بنا بر نیاز و فراهم نمودن مقدمات لازم و انجام تنظیمات مربوطه منطبق بر فرآیندهای مدیریت فناوری
  •                مدیریت و پشتیبانی از شبکه داخلی و ارتباط آن با شبکه خارجی
  •           برطرف نمودن اشکالات کاربران در استفاده از سرویسهای شبکه دانشگاه طبق فرآیندهای مدیریت فناوری
  •                پشتیبانی و نگهداری شبکه wireless   و رفع عیب آن
  •                تحلیل و بررسی انواع سطوح دسترسی کاربران 
  •               تخصیص انواع سطوح دسترسی کاربران ( اینترنت و اینترانت و پرینت )
  •               تحلیل در راستای زیر ساختها و شبکه
  •               ارائه سامانه ها جهت تسهیل در امور خدمات رسانی
  •               حفظ امنیت فیزیکی محیط اتاق سرور- دما و دقت در عبور و مرور ها
  •              نگهداری و مدیریت زیر ساخت شبکه
  •         نگهداری و مدیریت و پشتیبانی و سرویس شبکه های (Lan ، اینترنت، پست الکترونیکی، دوربین های مداربسته و وبسایت دانشگاه و  .....)

 

 

4- امور ستادی

 

  •                     شرکت در جلسات و همایش های مدیریت فناوری دانشگاه فرهنگیان  

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 


نظرات کاربران