پردیس نسیبه تهران

باید با تحلیل و آسیب شناسی پیشینه صد ساله تربیت معلم ایران، چشم انداز جامعی برای آینده ترسیم کرد

دکتر خنیفر در اولین جلسه شورای عالی سیاستگذاری یکصدمین سال تاسیس تربیت معلم در ایران مطرح کرد:

باید با تحلیل و آسیب شناسی پیشینه صد ساله تربیت معلم ایران، چشم انداز جامعی برای آینده ترسیم کرد

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان، اولین جلسه ستاد بزرگداشت یکصدمین سال تاسیس تربیت معلم در ایران با ریاست دکتر خنیفر و با حضور دکتر علی باقر طاهری نیا، دکتر احمد صافی، دکتر علی محمدی، دکتر ابوالفضل بختیاری، دکتر عزیزالله تاجیک اسماعیلی، دکتر طاهر روشندل، دکتر رضا کچوئیان، دکتر علی خاکی، خانم دکتر علی نژاد، آقای دلقندی، دکتر فرهاد کریمی، دکتر حبیب صفرزاده، دکتر علی نظری و دکتر سید صادق نبوی  چهارشنبه 30 خرداد 1397 در سالن شهید چمران برگزار شد.

 در ابتدای جلسه، دکتر طاهری نیا مهم ترین مسایلی که باید در جلسه شورای عالی سیاستگذاری مورد بحث و تبادل نظر قرار بگیرد به شرح زیر بر شمرد:

 تعیین محل برگزاری برنامه، زمان برگزاری آن، مدت زمان برگزاری آن، آثاری که باید تهیه و منتشر شود ،تاسیس و  افتتاح مرکز اسناد و موزه دانشگاه فرهنگیان. پس از آن هر کدام از حاضرین، به بیان نظرات خود در مورد مسائل مطروحه پرداختند.

دکتر صافی با معرفی برخی از کارهای پژوهشی خود در زمینه تربیت معلم که می تواند به غنای برنامه کمک کند، بر بازگرداندن نام تربیت معلم به دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد و دارالفنون را بهترین مکان برای برگزاری برنامه دانست. در ادامه دکتر تاجیک اسماعیلی با ارائه گزارشی از مجموعه برنامه ­های دانشگاه خوارزمی برای بزرگداشت یکصدمین سال تاسیس اولین مرکز آموزش عالی کشور در سال 1397، به ارائه پیشنهاداتی برای استفاده از ظرفیتهای داخلی و خارجی دانشگاه فرهنگیان پرداخت.

دکتر کریمی با بیان فعالیت­ های مهم پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در زمینه تربیت معلم، از برگزاری مراسم در دارالفنون به شرط بازسازی هر چه سریعتر آن استقبال کرد و پیشنهاد داد که در حاشیه مراسم، نمایشگاه تخصصی تربیت معلم برگزار شود.

دکتر صفرزاده بر فراهم کردن زمینه هایی تاکید داشت که این مراسم به تقویت فرهنگ عامه منجر شود و تنها از تبدیل شدن به مراسمی برای ارایه مقالات علمی خودداری گردد. ایشان همچنین تاکید داشت که با توجه به ملی بودن این برنامه ها، تا حد امکان از ظرفیت استان ها در این زمینه استفاده شود.

دکتر خاکی با ارزنده دانستن این برنامه پیشنهاد کرد که برگزاری آن در اردیبهشت 1398 باشد تا فرصت کافی برای آماده شدن برای اجرای آن وجود داشته باشد. توجه به بحث نقش دولتها در تحول تربیت معلم و دعوت از قدیمی ترین و جدیدترین معلم های فارغ التحصیل تربیت معلم نیز از پیشنهادات دکتر خاکی بود.

دکتر کچوئیان عنوان «جشنواره» را برای این برنامه مناسب تر دانست و پیشنهاد کرد که با توجه به تحولات علمی در جهان امروز، در ارائه دانش موجود در زمینه تربیت معلم در این برنامه، بیشتر از فلوچارت و الگوریتم استفاده شود. دکتر علی نژاد بر دعوت از پیشکسوتان تربیت معلم در این مراسم تاکید داشت و دکتر نظری معتقد بود که این مراسم را یک رویداد مقطعی نبینیم بلکه در استمرار زمانی مدنظر قرار دهیم. مثلا می­توان بصورت دوره ای بنرها و بیلبوردهایی در سطح شهر قرار داد که توجه جامعه را به سوی تربیت معلم جلب کند. درگیر کردن انجمن­ های علمی، پخش پیام های سی ثانیه­ ای از صدا و سیما و برگزاری نمایشگاه از دیگر پیشنهادات  نظری بود.

در انتها، دکتر خنیفر با تشکر از حاضرین، اظهار داشت که ما به دنبال تربیت معلم چندمهارتی هستیم. باید در این مراسم چندین کتاب در حوزه مطالعات تطبیقی تربیت معلم، گفتگو با صاحبنظران و پیشکسوتان، عکس و مستندات تاریخ تربیت معلم چاپ و توزیع شود. ضمنا هر استان می تواند غرفه نمایشگاهی مخصوص به خود را داشته باشد. انتشار دایره المعارف دو جلدی تربیت معلم هم از برنامه­ های ماست.

در پایان جلسه، دکتر خنیفر ابلاغ اعضای حاضر در جلسه را به عنوان اعضای شورای عالی سیاستگذاری و برنامه­ ریزی مراسم بزرگداشت یکصدمین سال تاسیس تربیت معلم به آنها اهدا کرد.