پردیس نسیبه تهران

برگزاری همایش اختلالات یادگیری درچهارمین روز ازهفته پژوهش

همایش اختلالات یادگیری به درخواست دانشجویان آموزش ابتدایی ، با عنوان " راهکارها و درمان اصلاحی در اختلال ریاضی" روز سه شنبه 27 آذر 97،ساعت16-14 با ارائه مباحثی توسط خانم دکتر خدابنده و خانم دکتر غیاثی در آمفی تئاتر دانشگاه پردیس نسیبه با حضور اساتید،همکاران و دانشجو معلمان برگزار گردید.

این برنامه با تلاوت قرآن کریم و نمایش کلیپی از دست سازه های دانشجویان آغاز شد. خانم دکتر غیاثی،   اولین سخنران برنامه، در خصوص "نقش و اهمیت تکنولوژی بویژه بازی های کامپیوتری در درمان اختلالات یادگیری"مطالبی ارائه نموده و فرمودند: اختلالات یادگیری یکی از حیطه های وسیع و پر چالش آموزش و پرورش تمام جوامع بشری می باشد. این اختلالات در تمام حوزه های درسی از جمله ریاضیات، خواندن، نو شتن، دیکته و ... می باشد. یکی از پدیده های آموزشی که استعدادها، علایق، توانمندی ها و حتی شخصیت دانش آموزان تحت تاثیر قرار می دهد، اختلالات یادگیری است. کودکان دارای این اختلالات از نظربهره هوشی، سلامت گیرنده های حسی کاملا طبیعی هستند ولی در یک یا چند موضوع درسی متناسب با استعداد و هوش خود پیشرفت نمی کنند.

این کودکان با روش های معمولی آموزشی یاد نمی گیرند و برای این دسته از کودکان باید با توجه به مشکل آن ها از روش های خاص استفاده کرد. این کودکان بدلیل تجربه شکست تحصیلی دچار مشکلات عاطفی، هیجانی از قبیل انزوا، افسردگی، اعتماد به نفس و عزت نفس و همچنین فقدان انگیزه پیشرفت هستند، که تمایل آن ها را برای تحصیل و انجام تکالیف درسی تضعیف می کند.

فنا وری اطلاعات و ارتباطات یکی از گسترده ترین فن آوری است که عرصه یاددهی و یادگیری را متحول ساخته است. از نتایج رشد فناوری،  رشد انواع رسانه های دیجیتالی است که از جمله آن بازی های رایانه ای است که تعاملی ترین آن هاست.  بازی های رایانه ای آموزشی، در چند دهه اخیر توجه بسیاری ازاندیشمندان عرصه آموزشی را به خود جلب نموده است. تحقیقات زیادی نشان داده اند که  این بازی ها، موجب افزایش انگیزه و فهم دانش آموزان و رضایت آن ها ازیادگیری شده اند.    

همواره پژوهشگران به دنبال یافتن بسترهایی جدید و نو برای فرایند یادگیری بوده اند. یکی از تاثیرگذارترین عوامل یادگیری، محل یادگیری است. یکی از تحولات جدید در شیوه های یادگیری درمکان های آموزشی بازی های یارانه ای است که بستری فعال و مناسب را برای یادگیری فراهم کرده است، بطوری که این حوزه وارد فعالیت های علمی- پژوهشی و دانشگاهی شده است.

محققان به این نتیجه رسیده اند که فناوری های جدید در عرصه آموزش تغییراتی را ایجاد کرده اند و یادگیری را از حالت "به خاطر سپردن" و "تکرار اطلاعات" به " توانایی کشف اطلاعات و دستیابی وارزیابی آن ها و نحوه استفاده درست از این اطلاعات" تبدیل کرده است. پژوهشگران حیطه آموزش و یادگیری پی برده اند که بازی های رایانه  ای می توانند در قرن بیست و یکم که قرن انفجار اطلاعات می باشد دانش آموزان را در یادگیری علوم مختلف، مهارت های حل مسئله، برقراری ارتباط، استفاده از ابزارهای دیجیتالی و .... یاری دهند. بازی ها، نگرش "مبتنی بر محتوا " را از شیوه های تدریس علوم مختلف دور کرده اند. این روش های تدریس قدرت خلاقیت و نوآوری را در دانش آموزان سرکوب و تضعیف می کند در حالی که بازی ها، طوری طراحی شده اند که قدرت خلاقیت را در کودکان تقویت می کند، احساس شکست را کم می کنند در حالی که، سیستم ارزشیابی رایج در مدارس با رد و مردود شمردن کودکان به آن ها احساس شکست و ناامیدی می دهند. همچنین بازی ها قدرت تصمیم گیری و برنامه ریزی برای حل مسئله را در کودکان پرورش می دهند. بسیاری از بازی های  رایانه ای به پرورش و ایجاد مهارت های اجتماعی و ارتباطی و حتی فهم  بهتر مباحث علوم و تاریخ و غیره کمک کرده،  بطوریکه تجربه عینی موضوعات درسی و علمی را برای آنها بطور مجازی فراهم می کنند.

امروزه بازی هایی مانند میشا و کوشا، پورتال و ماینکرافت، برای معلمین دوره های ابتدایی در فضاهای کلاسی توصیه می گردد. پژوهش های زیادی چه در خارج از کشور و در درون کشورعزیزمان اثربخشی مثبت این بازی های رایانه ای را به اثبات رسانده اند. از تحقیقاتی که در زمینه نقش بازی های کامپیوتری بعمل آمده، نتیجه گرفتند که بازی های کامپیوتری موجب توانمندسازی و دست ورزی کودکان می شود. 

  • خانم دکتر خدابنده، دومین سخنران برنامه،موضوعاتی در زمینه آشنایی با مبانی نظری درمان در اختلالات ریاضی و همجنین آشنایی با انواع آزمون های کاربردی در تشخیص و درمانمطرح نمودند.
  • همایش با ارائه کاربرد دست سازه های دانشجویان در اختلالات شنوایی و بازدید از نمایشگاه دست سازه ها پایان یافت.