برگزاری نشست تخصصی اخلاق حرفه ای معلم درآخرین روزازهفته پژوهش
نشست تخصصی اخلاق حرفه ای معلم روز چهارشنبه 28 آذر 97ساعت 15-13 با ارایه خانم دکتر شعبانی و خانم دکتر مقیمی با حضور جمعی از اساتید، همکاران و دانشجویان در سالن آمفی تئاتر دانشگاه پردیس نسیبه برگزار گردید.
خانم دکتر مقیمی در بحث از اخلاق حرفه ای معلم فرمودند: " ابتدا باید به تبیین ضرورت های اخلاق حرفه ای معلم پرداخت تا بتوان در جامعه آموزشی بویژه جامعه معلمان ، حساسیت اخلاقی ایجاد کرد. بطوریکه معلمان متوجه شوند تدریس، دارای محتوای اخلاقی است. بنابراین از ابعاد مختلف می توان به ضرورت ها پرداخت: نقش راهبردی اخلاق حرفه ای از کنترل بیرونی به کنترل درونی، تدریس موفق و مدیریت کلاس با تخصص و تجربه و مهارت منهای اخلاق به سامان نمی رسد. طبق فرمایش حضرت علی(ع)، اخلاق مداری سبب والایی شان معلم است، شناسایی رفتار اخلاقی جهت کار با سرمایه های انسانی،ایجاد نگرش جامعه آموزشی به مثابه جامعه اخلاقی،کارگشایی اخلاق در عملکردها، تصمیم گیری ها و ارتباطات .
وظیفه معلمان تنها آراستن فراگیران به دانش و مهارت نیست،بلکه شخصیت سازی و القای تقواست که از طریق رعایت اخلاق حرفه ای محقق می شود و ...
پس از بیان ضرورت ها، تقسیمات اخلاق و مبنای رفتار اخلاقی بعنوان پیش نیازی برای ورود به بحث اخلاق حرفه ای مطرح گردید.
درادامه نشست خانم دکتر شعبانی در زمینه " بررسی تطبیقی اخلاق حرفه ای معلمین در چند کشور جهان و ارائه ی مدل مفهومی مقوله های اخلاق حرفه ای معلمین" مطلبی را ارایه نموده و فرمودند :" هدف از این پژوهش بررسی تطبیقی اخلاق حرفه ای معلمین در چند کشور جهان و طراحی مقوله های اخلاق حرفه ای معلمین ایران است. روش تحقیق تطبیقی -تحلیلی مقوله ها و واحدهای اخلاق حرفه ای معلمین براساس تجارب جهانی، محتوای گزاره های آن یکپارچه سازی شد. جامعه آماری، اخلاق حرفه ای معلمین که در تجارب جهانی تدوین شده است؛ روش نمونه گیری هدفمند، مقوله ها و واحدهای اخلاق حرفه ای معلمین در تجارب جهانی 8 کشور در فرهنگ های مختلف انتخاب شده اند. ابزار جمع آوری داده ها 1-کدگذاری نظری مقوله های اخلاق حرفه ای از طریق منابع تطبیقی، تحولی، مطالعات مروری 2- اجرای کدگذاری عملی با روش تحلیل محتوا در منابع استنادی تجارب جهانی، 3- پیداکردن مقوله های اخلاق حرفه ای 4- استنتاج مقوله ها و ویژگی های واحدهای مورد مطالعه اخلاق حرفه ای. روش تجزیه و تحلیل: برای یکپارچه کردن و ترکیب نتایج پژوهش ها از ترکیب داده های توصیفی و تفسیری در گام های توصیف داده ها، طبقه بندی داده ها، مقایسه مقوله ها و واحدهای مربوطه به صورت توصیف و تفسیر تجارب تطبیقی استفاده شد و سپس از ترکیب و سازواری و شباهت های مقوله های اخلاق حرفه ای معلمین ترسیم شد. یافته های پژوهش نشان داد که مقوله های اخلاق حرفه ای معلمین براساس تجارب جهانی در پنج مقوله طراحی شد که به شرح زیر است:1- تعهد معلم به دانش آموزان، 2- تعهد معلم به مدرسه، مدیریت و اداره آموزش و پرورش، 3- تعهد معلم به والدین و سرپرستان، 4- تعهد معلم به حرفه، همکاران و انجمن حرفه ای، 5- تعهد معلم به جامعه و واحدهای هر مقوله به شرح زیر شناسایی شده است. تعهد معلمان به دانش آموزان: دانش تخصصی، دانش یادگیرنده، نگرش ها و استاندارد های اخلاقی و اصول اخلاق بنیادی را در گرفته است. نتیجه تحقیق: نشان داد که باید اخلاق حرفه ای براساس عدالت، مراقبت، انسجام، اعتماد و مسئولیت اجتماعی را در سازمان های آموزشی تصحیح و تسهیل شود و مکمل شایسته گزینی و شایستگی حرفه ای معلمین و شایسته پروری گردد".