مراسم اختتامیه جشنواره نشریات دانشجویی رسش قلم (1) و تقدیر از برگزیدگان سوگواره اربعین حسینی (ع)
سه شنبه 16 دی 1399 در پردیس نسیبه تهران مراسم اختتامیه جشنواره نشریات دانشجویی رسش قلم (1) و تقدیر از برگزیدگان سوگواره اربعین حسینی (ع) برگزار شد.
ابتدا دکتر بلاغی، سرپرست مدیریت امور پردیس های استان تهران به عنوان رییس ستاد استانی جشنواره نشریات دانشجویی رسش قلم (1) ضمن خیر مقدم به مدعوین و تقدیر از عوامل اجرایی و داوران جشنواره، مناسبت های شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، اولین سالگرد شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و روز شهدای دانشجو گرامیداشت و بیان کرد: با تکیه بر کلام دانشجو موذن جامعه است اگر موذن خواب بماند نماز جامعه قضا می شود به اهمیت نشریه دانشجویی و پرورش و تربیت دانشجویان در این زمینه پرداخت. ایشان خاطرنشان کرد دانشجویان برای نوشتن نیاز به سوژه دارند سوژه آنان می تواند درخواست های دانشجویی و موضوعات مختلف فرهنگی، سیاسی، علمی و ... باشد. انعکاس این مشکلات جامعه به راهکارهایی می انجامد. برگزاری این جشنواره ها به خود باوری دانشجویان کمک می کند و نوعی کرسی آزاد اندیشی محسوب می شود همچنین جایگاهی برای بیان مشکلات و در حقیقت دانشجویان را تبدیل به کنشگران جامعه می کند امید است با حمایت ریاست و معاونان محترم دانشگاه، شاهد ادامه دار بودن این گونه جشنواره ها باشیم.
در ادامه کیانا کاوه، مدیر کل اجتماعی دانشگاه فرهنگیان از برگزاری این جشنواره مصوبه ششمین جلسه کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه در آبان 98 سخن گفت و افزود: رسش قلم 1 در 3 بخش نشریات برتر، آثار برتر و بخش ویژه، پیش بینی شده بود.
کاوه، محور ده گانه بخش آثار برتر را گزارش، مصاحبه، تیتر، خبر، سرمقاله و یادداشت، طنز، عکس، طرح روی جلد و گرافیک و صفحه آرایی اعلام کرد و گفت: بخش ویژه با موضوعات ده گانه شناسایی ابعاد شخصیتی و اخلاقی، مبارزات شهید حاج قاسم سلیمانی، بیانیه گام دوم انقلاب، وحدت و انسجام ملی، انرژهای پاک و محیط زیست و آسیب های اجتماعی برگزار شد و از 31 اثر ارسالی در بخش ویژه 22 اثر پیرامون موضوع سردار شهید سلیمانی بود.
این مقام مسئول، از راه یابی 151 اثر در جشنواره رسش خبر داد و خاطر نشان کرد: ۱۲۰ نشریه در بخش آثار برگزیده و نشریه برتر و 31 نشریه در بخش ویژه شرکت داشت..
مدیر کل اجتماعی دانشگاه فرهنگیان، اعضای تشکیل دهنده کمیته داوران به منظور ارزیابی محتوایی نشریات را شامل استادان مجرب این دانشگاه و همچنین متخصصان حوزه نشریات و رسانه خارج از دانشگاه دانست و افزود: با برگزاری جلسات مرتبط ضمن بررسی شاخص های داوری سایر جشنواره های مطرح نظیر تیتر پس از بومی سازی آن ها، فرم های داوری متناسب با اقتضائات و ویژگی های دانشگاه فرهنگیان طراحی شد.
کاوه، یکی از ویژگی های این جشنواره را تهیه کارنامه توصیفی برای نشریات ارسالی عنوان و یادآور شد: همه آثار ارسالی حداقل توسط 2 تا 3 داور با شاخص های بومی شده ارزیابی شد.
دبیر ستاد عالی سازمان مرکزی جشنواره رسش، با اشاره به شرایط حاکم بر کشور و عدم امکان تقدیر حضوری از برگزیدگان جشنواره تصریح کرد: هدایا و تقدیر نامه برگزیدگان توسط مدیریت امور پردیس های استان تهران برای افراد ارسال خواهد شد .
وی، جشنواره رسش قلم 1 را اقدامی مهم توسط دانشگاه فرهنگیان اعلام و ابراز امیدواری کرد: طی سال های آتی با تجارب کسب شده شاهد بلوغ و پختگی این جشنواره باشیم.
مدیر کل اجتماعی دانشگاه فرهنگیان، برپایی چنین برنامه هایی را فرصتی مناسب به منظور تولید نشریات با کیفیت محتوایی درخشان دانست و افزود: با برنامه ریزی های دقیق می توان از کمیت به عنوان بستری مناسب برای ارتقای کیفیت بهره برد.
کاوه، برپایی این برنامه را به همت نخستین دانشجو معلمان و مدیران مسئول منتخب در کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه فرهنگیان قابل تقدیر خواند و اظهار داشت: انگیزه و همت دانشجو معلمان، مسئولیت ما را در حمایت بیش از پیش از نشریات دانشجویی مضاعف می کند.
این مقام مسئول، برنامه های مجازی ایام اربعین را از جمله فعالیت های مهم معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان و دبیرخانه اربعین حسینی (ع) برشمرد و گفت: پویش سفیران حسینی (ع) با چهار محور موکب های مجازی، مواسات و همدلی حسینی، دانشگاه مجازی اربعین و سوگواره اربعین حسینی (ع) از دیگر اقدامات این معاونت به شمار می رود.
دبیر ستاد عالی سازمان مرکزی جشنواره رسش، با اشاره به استقبال و ارسال 145 اثر دانشجویی در بخش های مختلف شعر، پادکست، سفرنامه، عکس، داستان نویسی و کلیپ به دبیرخانه اربعین حسینی دانشگاه فرهنگیان، بر استمرار تلاش مسئولان دانشگاه به منظور کیفیت بخشی و ارتقای سطح کیفی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد.
پس از آن دکتر حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به اهمیت جایگاه و مقام معلم، خاطر نشان کرد: افتخار می کنم با عنوان معلمی همه جا حضور پیدا کنم که مایه فخر آخرین فرستاده خداوند است.
وی با تاکید بر اهمیت علم و دانش و یادگیری و یاددهی، افزود: حیاتی که در آن فهم، درک و پژوهش نباشد حیات نباتی است و هیچ گاه حالت وصول به معانی نخواهد داشت.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به برگزاری جشنواره نشریات دانشجویی به صورت مستقل در سال جاری برای نخستین بار، گفت: قابل تقدیر است که امسال 151 نشریه در این جشنواره حضور داشتند و یقین می دانم تمام این نشریات لایق تجلیل بوده اند.
وی ضمن ابراز خرسندی از پیوند این جشنواره با نام سردار شهید قاسم سلیمانی ، افزود: شهید سلیمانی کسی بود که در میدان جنگ ستیزنده و در مقابل معبود روح پرستنده داشت، در برابر والدین متواضع و نسبت به زمان رزم و نیایش بسیار متفاوت بود.
دکتر خنیفر در ادامه به ویژگی های لازم یک نشریه موفق، اشاره کرد و گفت: استفاده از نوآوری و خلاقیت، گزیده گویی و بهره مندی از مطالب جدید و علمی از ویژگی های یک نشریه مناسب است. مجله دانشجویی باید تمام خلق باشد نقل نباشد.
وی با تاکید بر استفاده از مقالات علمی و مناسب در نشریات متناسب با موضوع روز، خاطر نشان کرد: همچنین انتشار مقاله های کوتاه، موجز و ساده سازی شده علمی و پژوهشی در نشریات و استفاده از زبان تصویر می تواند مورد توجه دانشجو معلمان باشد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر حرکت نشریات دانشجویی به سمت تخصص گرایی، تصریح کرد: دانشجویان باید به سمت تخصص گرایی و مطالعات تطبیقی با نگاه تخصصی حرکت کنند و به نقد و یا تایید موضوعات مرتبط از جمله نقد برنامه ها و کتاب درسی و نظام های آموزشی تربیت معلم بپردازند، اینجاست که دانشجو نشان می دهد نسبت به مسیری که در این 4 سال طی می کند حساس است.
وی استفاده از تجارب بین المللی با موضوع آموزشی از جمله کارورزی، محتوا و واحد های درسی را در نشریات قابل تامل دانست و گفت: در نشریات دانشجویی می تواند وجه علمی – آموزشی ناظر بر تربیت معلم، تقویت و تحلیل شود.
دکتر خنیفر ادامه داد: دنیای امروز، دنیای همراه با قابلیت دسترس به اطلاعات است در این دنیا استفاده از اطلاعات گذشته مورد استفاده نیست باید اطلاعات امروز ناظر به فردا باشد.
وی با اشاره به لزوم تحلیل و نقد مسائل و طرح های روز درخصوص نظام های اموزشی و تربیت معلم، در نشریات، اظهار کرد: دانشجو باید در نشریات به جای نقل به تحلیل و نوشتن و تولید روی آورد و به سمتی حرکت کند که هر دانشگاه فرهنگیان استان یک مجله علمی- ترویجی دانشجویی داشته باشد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، با بیان اینکه در نشریات باید از حلقه ثابت چند نفر عبور و تمام دانشجو معلمان را به میدان آورد، تصریح کرد: اجازه دهیم همه دانشجویان در مجله حضور داشته باشند و محصور به چند همفکر نباشند، چرا که در زمان تحصیل و دانشجویی است که افراد به خود کشفی و تشخیص توانمندی خود می رسند.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: این همایش و جشنواره ها دانشجو معلمان را یک قدم به پیش ببرد، شاید در همین جشنواره ها است که افراد راه دیگر خود را پیدا می کنند و درجمع دانشجویی استعدادهای خود را نشان می دهند، دوران دانشجویی تنها منحصر به درس خواندن نیست. دوران تربیت، خودکشفی و فعالیت هایی برای آماده شدن به منظور انجام کارهایی بزرگ است.
در ادامه مراسم حجت الاسلام و المسلمین دادگر مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان، ضمن تشکر از دست اندرکاران و شرکت کنندگان در جشنواره نشریات و سوگواره اربعین حسینی (ع) بیان کرد: فرصت مغتنمی است درخصوص شهید والامقام حاج قاسم سلیمانی که یک انسان جامع است همانگونه که مقام معظم رهبری می فرماید: مکتب شهید سلیمانی تبلور و تجلی مکتب امام خمینی (ره) است که هدفمند به افق دور دست است. اهمیت و ضرورت دارد فرهنگ مقاومت و تربیت یک انسان رشد یافته در مکتب قرآن و اهل بیت تشریح شود و از ابعاد شخصیتی ایشان در نشریات دانشجویی نقش بسیار مهم در ترویج یک انسان تربیت یافته خلاقیت و نو آوری داشته باشند.
ایشان ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) را نیز تسلیت گفت و ابراز کرد این بانوی دو عالم الگوی مردان و زنان است. فطرت انسان سالم است اما ویژگی هایی در انسان وجود دارد اگر غفلت کند قطعا نابود و منحرف می شود. ما باید درست فکر کنیم و بنیادی بیندیشیم شیطان در کمین است انسان باید در مسیر الهی حرکت کند اگر مسیر را بشناسیم و بصیرت را درست انتخاب کنیم پایمان نمی لغزد و کسانی مانند آیت الله مصباح یزدی تا پایان عمر بابصیرت و اندشمند بودند و خدمات زیادی در عرصه بین الملل، دانشگاه و حوزه داشته اند.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر در ادامه گفت: بخشی از رسانه که همان نشریات دانشجویی است تاثیر تربیتی و فرهنگی بسیار زیادی در دوران کرونا خواهد داشت. نشریات می توانند رویکرد اساسی درخصوص وظایف خبری، آموزشی، راهنمایی، رهبری، تفریحی، تبلیغی و جایگاه معلم داشته باشد. جشنواره نشریات فرصت مناسبی برای شناسایی ظرفیت آن ها علاوه بر کمیت باید به کیفیت نیز پرداخته شود. دانشگاه فرهنگیان ماموریت محور است رسانه می تواند ویژگی ممتاز و متمایز این دانشگاه را از دیگر دانشگاه ها تشریح کند.
همچنین دکتر علی محمدی، سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی، برپایی این جشنواره را حاصل تلاش یک ساله مدیریت استان تهران و معاونت فرهنگی اعلام و خاطر نشان کرد: کمک و یاری اثرگذار اعضای هیات نظارت دانشگاه در راستای توسعه کمی و کیفی نشریات قابل تقدیر است.
سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی، از رشد صد درصدی کمی و کیفی نشریات سخن گفت و افزود: در بعد کیفی نیز شاهد اقدامات و حمایت هایی بودیم که انتظار می رود این کمک ها و حمایت ها همچنان ادامه یابد.
دکتر محمدی، با اشاره به تاکید دکتر خنیفر، رئیس دانشگاه، در خصوص افزایش رشد 3 برابری بودجه تشکل های دانشجویی تصریح کرد: با توجه به همه محدودیت ها بنا بر تاکید رئیس دانشگاه حمایت خود را از حوزه نشریات دانشجویی افزایش خواهیم داد.
وی، نشریات دانشجویی دانشگاه فرهنگیان را ارزشی خواند و افزود: این نشریات باید همچون سایر تشکل ها مورد حمایت قرار گیرد.
این مقام مسئول، فعالیت های انجام شده طی سه سال گذشته خصوصا در دوران کرونا را در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان مهم اعلام و یادآور شد: برگزاری اختتامیه جشنواره قرآن و عترت در 38 رشته قرآنی در ابعاد پژوهشی، ادبی، هنری و آوایی، دوشنبه های قرآنی، دانشگاه مجازی اربعین و انعکاس سلسله بحث های تربیتی از طریق فضای مجازی با پوشش دهی و تنوع حداکثری از جمله اقدامات و برنامه هایی مثبت و اثرگذار در تاریخ دانشگاه فرهنگیان به شمار می رود.
عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، این نشریات را فرصتی مناسب برای عرضه هنر نوشتاری دانشجو معلمان کشور دانست و ادامه داد: یک معلم، نیازمند هنر گفتاری و نوشتاری است. هر چه قدر نشریات دانشجویی توسعه یابد تربیت معلم کیفی نیز تسهیل خواهد شد.
دکتر محمدی، این اقدام را کمکی موثر برای مشارکت حداکثری دانشجو معلمان به منظور یادگیری هنر نوشتاری و مکتوب نمودن مطالب مهم و ضروری عنوان کرد و گفت: اداره کل معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان، برنامه هایی مفصل برای تشکل ها خصوصا نشریات دانشجویی پیش بینی کرده است.
سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به حمایت های اعضای هیات رئیسه دانشگاه، ابراز امیدواری کرد: گام هایی موثر برای مشارکت حداکثری دانشجو معلمان در تشکل های مختلف دانشجویی از جمله نشریات برداشته شود.
وی، با مهم خواندن نقش معلمان در سه دهه گذشته برای کیفیت بخشی نظام تعلیم و تربیت کشور تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان، در تربیت معلمانی هنرمند، خوش بیان، نویسنده، دغدغه مند مسائل سیاسی، اجتماعی، دینی، تربیتی و در تراز ساحت های شش گانه بسیار خوب و توانمند عمل کرده است.
علی محمدی، عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، در پایان خطاب به دانشجو معلمان برگزیده این جشنواره، خواستار انجام فعالیت های عظیم و بزرگ به منظور ارتقای بیش از پیش این افراد در عرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی شد.