پردیس نسیبه تهران

شیوه نامه ترم تابستان

به نام آنکه فرصت داد ما را

شیوه نامه برنامه ریزی آموزشی دوره تابستان  1395

مقدمه

     به استناد ماده 7 آئین نامه آموزشی دوره های کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته (ابلاغیه مورخ 24/12/1393 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) و با هدف کمک به اتمام تحصیل به موقع دانشجومعلمان ورودی سالهای 1391، 1392 و 1393 دانشگاه و با عنایت به آموزه های سال اقتصاد مقاومتی، این شیوهنامه تدوین شده است.

ماده 1- اصطلاحات و مفاهیم مورد استفاده در این شیوه نامه به شرح زیر است:

  1. آئین نامه: منظور آئین نامه آموزشی دوره های کاردانی و کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) است که در تاریخ 24/12/ 1393 از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ شده است.
  2. وزارت: منظور وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
  3. دانشگاه: منظور دانشگاه فرهنگیان است.
  4. استاد راهنمای آموزشی: عضو هیأت علمی آگاه و مسلط به امور آموزشی است که از سوی گروه آموزشی مربوطه انتخاب می شود تا راهنمای تحصیلی دانشجو از تاریخ ورود تا دانش آموختگی باشد (ماده 2 آئین نامه).      

ماده 2- برگزاری دوره تابستانی 1395 با هدف کمک به دانش‎آموختگی تمامی دانشجومعلمان کارشناسی پیوسته ورودی سالهای 1391 و 1392 در تمامی رشته ها برنامه‎ریزی و اجرا می‎شود و پردیس‎ها و مراکز تابعه مکلف هستند با رعایت مررات مربوط به تمامی تقاضاهای دانشجومعلمان پاسخ مثبت دهند.

تبصره 1: مدیران امور پردیس های استانی مجازند به آن دسته از دانشجومعلمان ورودی سال 1393 که بنا به عللی موفق به گذراندن دروس پیش نیاز خود نگردیده اند و احتمال می رود این امر منجر به اختلال در روند آموزشی یا دانش آموختگی به موقع دانشجومعلمان گردد، اجازه شرکت در دوره تابستانی را بدهند.

ماده 3- شورای آموزشی استان موظف است با همکاری شورای پردیس بر فرایند برنامه ریزی و ثبت نام، نظارت نماید و شرایطی را ایجاد کند که نسبت به شناسایی واحدهای درسی باقی مانده دانشجومعلمان ورودی 1391 و1392 اقدام شود و با عنایت به شرایط پردیس ها برای ارائه دروس در نیمسال های آینده جهت دانش آموختگی، اقدامات لازم به عمل آید.

ماده 4- مدیران امور پردیس های استانی موظفند نسبت به بکارگیری اعضای هیات علمی،  مدرسان و آموزشگران مجرب در دوره تابستانی تمهیدات لازم را با همکاری روسای پردیس ها و در ازای پرداخت حق التدریس، فراهم نمایند. استفاده از اشخاص دارای صلاحیت تدریس در این دوره الزامی است.

تبصره: پرداخت حق التدریس دوره تابستانی 1395 (به میزان 16+1 جلسه) مشمول 20% (بیست درصد) اضافه پرداخت است.

ماده 5- مدیران امور پردیس های استانی مکلف هستند امکانات و تجهیزات سرمایشی مناسب جهت برگزاری دوره تابستانی را فراهم نمایند.

ماده 6- رعایت زمان بندی اجرای دوره تابستانی به شرح تقویم زمانی (پیوست)، الزامی است.

ماده 7- به استناد بند 23 ماده 2 آئین نامه، دوره تابستان شامل 6 هفته آموزش و یک هفته امتحانات پایانی است.

ماده 8- به استناد نامه شماره 70039/21/2 مورخ 11/04/1394 معاون محترم آموزشی وزارت ارائه 8 واحد درسی در دوره  تابستان برای تمامی دانشجومعلمان ورودی سال 1391و 1392 بلامانع است. 

ماده 9- به استناد ماده 8 آئین نامه در صورتی که دانشجو در آخرین نیمسال  تحصیلی برای دانش آموختگی حداکثر 2 درس نظری داشته باشد، با تایید گروه آموزشی و با رعایت سقف واحدهای آن نیمسال (موضوع تبصره های 2و3 ماده 7) می تواند دروس را به صورت معرفی به استاد در آن نیمسال یا دوره تابستان براساس شیوه نامه دروس معرفی به استاد، که پیوست است،  بگذراند.

ماده 10- پردیس ها مجاز به ارائه دروس نظری، نظری-عملی و عملی در این دوره تابستانی هستند، ولی ارائه درس «کارورزی» و درس «کارنمای معلمی( پروژه) » در دوره تابستانی ممنوع است. 

تبصره 1: در مواردی که دانشجومعلمی با ارائه درس «کارنمای معلمی» در تابستان دانش آموخته می شود، با تصویب شورای آموزشی استان ارائه درس مذکور بلامانع است. 

تبصره 2: پردیس ها و واحدهای تابعه به نحوی جهت ارائه دروس برنامه ریزی نمایند که ارائه دروس تعلیم و تربیت اسلامی در اولویت قرار گیرد.

ماده 11- در دوره تابستانی، رعایت تمامی مقررات مربوط به «منشور کیفیت  آموزش دانشگاه (بازنگری شده سال 1394)» الزامی است. ارائه هر نوبت دروس باید با فاصله زمانی روزانه باشد.

تبصره 1: به استناد بند 5 منشور کیفیت آموزش دانشگاه (بازنگری شده سال 1394) تاکید می شود حداقل دانشجو برای تشکیل کلاس در دروس نظری عمومی 35 نفر، نظری تخصصی 25 نفر و عملی، کارگاهی و آزمایشگاهی 15 نفر  است.

تبصره 2: گروه های آموزشی ملزم هستند برای هر واحد درس نظری، یک ساعت زمان واقعی (50 دقیقه برگزاری کلاس و 10 دقیقه استراحت) در برنامه تشکیل کلاس ها لحاظ کنند. ضروری است برنامه زمان بندی تمام دروس براساس زمان کامل مقرر در سرفصل دروس، تنظیم و در سامانه ثبت شود.

تبصره 3: در شرایط اضطراری، ارائه درس دو واحدی و کمتر از آن به صورت پیوسته در یک روز، بلامانع است.

ماده 12- به استناد ماده 17 آئین نامه حضور دانشجومعلم در تمامی کلاس های درس و جلسه امتحان  دوره تابستانی الزامی است. غیبت بیش از حد مجاز (به میزان سه شانزدهم براساس مستندات معتبر تشکیل کلاس) غیرموجه و نمره درس صفر منظور می گردد.

ماده 13- همه آموزشگران موظف اند در همه جلسات درس نسبت به حضور و غیاب اقدام و نتیجه را ثبت نموده و به آموزش پردیس یا واحدهای تابعه گزارش نمایند.

ماده 14- انتخاب واحد دوره تابستانی، قطعی است و امکان حذف و اضافه دروس وجود ندارد.

ماده 15- مهمانی و جابجایی و انتخاب واحد با تایید استاد راهنمای آموزشی هر دانشجومعلم در بین پردیس های سراسر کشور برای دوره تابستان، بلامانع است.

ماده 16- مهمان شدن دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان  صرفا" به  دانشگاههای دولتی روزانه بلامانع    است.

ماده 17- ارائه واحد تابستانی برای معلم دانشجویان کارشناسی ناپیوسته با تایید گروه آموزشی به شرط آن که تمامی مقررات مربوط به «منشور کیفیت آموزش دانشگاه» رعایت گردد و در روزهای تشکیل کلاس های پیوسته اجرا شود (منجر به استفاده از روزهای دیگری در طول هفته نشود) بلامانع است.

تبصره: چنانچه به هر دلیلی تعداد متقاضیان کاردانی و کارشناسی ناپیوسته به حد نصاب لازم (10 نفر)  برای تشکیل کلاس نرسد، مدیریت امور پردیس های استانی می تواند با هماهنگی سایر استان ها کلاس را به صورت ادغامی (تجمیعی) برگزار نماید.

ماده 18- بر اساس مفاد نامه شماره 300/2340/50000/د مورخ 05/03/1395 دروس آزمایشگاهی به صورت تجمیع در برخی از پردیس های، که فهرست آنها متعاقبا" اعلام می گردد، برگزار خواهد شد.

ماده 19- حق الزحمه عوامل اجرایی در طول دوره تابستانی در پردیس یا مرکز، به تناسب حجم کار واگذار شده، قابل پرداخت است. شیوه‎نامه محاسبه و پرداخت، متعاقبا اعلام می شود.

ماده20- دوره زمانی برگزاری کلاس های  تابستانی از 26 تیر تا 11 شهریور مطابق جدول شماره (1) است.

                    

جدول 1: زمان بندی برنامه اجرایی دوره تابستان 1395

ردیف

شرح فعالیت

محدوه زمانی

توضیحات

1

تعریف دروس توسط پردیس/ مرکز

تا 10/04/1395

 

2

انتخاب واحد توسط دانشجومعلم

12/04/95 لغایت 15/04/1395

برنامه زمانبندی انتخاب واحد از طریق سامانه اعلام می شود.

3

برگزاری کلاس های درس 

26/04/95  لغایت 03/06/1395

 

4

دریافت کارت ورود به جلسه امتحان از سامانه

23/05/95 لغایت 04/06/1395

 

5

برگزاری امتحانات

06/06/95 لغایت 11/06/1395

 

6

اعلام و ثبت نهایی نمرات در سامانه

07/06/95 لغایت 17/06/1395

به همه استادان ضرورت اعلام به موقع نمرات تاکید شود.

7

بررسی پرونده و تایید نهایی

15/06/1395 لغایت 20/06/1395

 

8

اعلام دانش آموختگی (صدور گواهی موقت)

20/06/1395 لغایت 25/06/1395

 

 

                                                    معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی