دعوت مرکز هوشمند سازی دانشگاه از معلمان، دانشجویان و فعالان حوزه محتوای الکترونیکی
شرکت در سلسله رویدادهای حامد
نشست خبری بررسی و تبیین اهداف، چرایی و نحوه برگزاری شورای شناسایی و حمایت از مبتکران، معلمان و دانشجومعلمان تولید کننده محتواهای آموزشی با عنوان سلسله رویدادهای حامد با حضور نشریه فناوران، دکتر تاجفر رئیس مرکز هوشمند سازی، دکتر آهنگری دبیر و دکتر سید امیر آقایی مشاور توسعه نوآوری و شکوفایی جشنواره و نیز مهندس تورعی مشاوره امور جشنوار ها در دفتر مرکز هوشمند سازی دانشگاه فرهنگیان سه شنبه 10 اسفند برگزار شد.
در این نشست با اشاره به پیشینه موجود در تولید محتوای دیجیتال و عدم پرداختن و کمبود در بحث محتوای الکترونیکی آموزشی به هدف این برنامه ها و چشم انداز آینده و انتظار دستاوردهای حاصل از آن پرداخته شد.
دکتر تاجفر رییس مرکز هوشمند سازی دانشگاه با بیان اینکه ما به دنبال تولید محتواهای کمک آموزشی علاوه بر آموزش های رایج در این مرحله هستیم تصریح کرد: با توجه به اینکه در آموزش های الکترونیکی دریافت بازخورد آنی و اصلاح امکان پذیر نیست تولید محتوا در این بخش امر تخصصی و دانشی است که به سادگی بدست نمی آید و باید به اینکه چه چیزی تولید می شود توجه کرد.
وی در ادامه خاطر نشان کرد برگزاری سلسله رویدادهای حامد کمکی در راستای افزایش دانش و فرهنگ سازی در این حوزه و پرداختن به ابعاد مغفول آموزش است.
تورعی مشاوره امور جشنواره ها نیز با اشاره نبودن پیشینه قوی در محتوای آموزشی و خلاء در این حوزه به اهمیت دانشگاه فرهنگیان در حوزه تولیدات محتوای آموزشی و وجود اساتید و دانشجو معلمان به عنوان استعداد بالقوه و ظرفیت های دانشگاه بر ضرورت توانمند سازی فنی و یاددهی طراحی آموزشیبه آنان تاکیدکرد.
وی افزود: عدم وجود تکنیک های مورد نیاز در میان معلمان علیرغم قوت آنان در غنای محتوایی و نیز لزوم تقویت دانشجو معلمان در بعد طراحی آموزشی؛ دانشگاه فرهنگیان را بر آن داشت تا ضمن ایجاد زمینه ارائه مشوق های لازم برای ورود آنان به عرصه تولید محتوای آموزشی، میان سطح سواد فنی و سواد علمی طراحی محتوای آموزشی برای حضور مستمر و تولید آثار فاخر در این حوزه توازن ایجاد کند.
در ادامه دکتر اهنگری دبیر شورای سلسله رویدادهای حامد با اشاره به دامنه نفوذ فناوری اطلاعات در تمام ابعاد زندگی انسان ها و پیشرفت چشمگیر خدمات الکترونیک در جامعه گفت: دامنه توسعه فناوری آنطور که پیش بینی می شد در حوزه آموزش اتفاق نیفتاد.
وی فهم نادرست در حوزه یادگیری در کشور و دنیا و نیاز به الگوی توسعه ای متفاوت برای امر آموزش نسبت به سایر حوزه ها را از عوامل این خلاء برشمرد و اظهار کرد: ورود به این عرصه بر اساس الگو های دیگر موفق نبود و فراهم سازی محتوای مناسب بر مبنای دانش محتوای آموزشی و متفاوت از محتوای دیجیتال به معنای عام ضروری به نظر می آمد.
دکتر آهنگری برگزاری سلسله رویداهای حامد را در سه محور تولید محتوای آموزش الکترونیکی، خدمات آموزش الکترونیکی و سرگرمی های آموزشی در فضای مجازی برشمرد و تصریح کرد: در جشنواره حامد ما به دنبال برگزاری مجموعه رویدادهایی با پشتوانه کافی برای شناسایی، ساماندهی، توانمند سازی و تشویق صاحبان ایده و اندیشه و معلمان مبتکر و خلاق درحوزه تولید محتوا و خدمات الکترونیکی آموزش و پرورش و عرضه دستاورد های با ارزش این حوزه هستیم.
وی دانشگاه فرهنگیان را به دلیل داشتن ظرفیت های بالقوه در این حوزه و حضور فعالانه دانشگاه در عرصه آموزش مجازی، زمینه مناسبی برای آغاز این کار عنوان و اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان با توجه به ماموریتش در تربیت معلم به عنوان سفیر گسترش تولید و بهره برداری از محتواهای الکترونیکی آموزشی انتخاب مطلوبی برای ورود به این حوزه قلمداد شد.
دبیرجشنواره حامد افزود: در جشنواره حامد پس از کشف، مشاوره تولید کنندگان و معرفی آثار به جشنواره محتواهای تولید شده رتبه بندی خواهند شد و به منظور بالندگی و رشد سطح تولید دانش برای آنان دوره های آموزشی برگزار خواهد شد.
وی تصریح کرد: همچنین از طریق این جشنواره سعی شده است با حمایت از تولید کنندگان، آنان را جذب بازار سرمایه کرد.
همچنین سید امیر آقایی دبیر کارگروه رسانه و محتوای دیجیتال ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز و حامی جشنواره با تاکید بر اهمیت پرداختن به روش ها و طراحی های جدید آموزشی، تولید محتوای آموزشی ذیل صنایع فرهنگی قابل توجه دانست و افزود: آموزش الکترونیکی مصداقی از فناوری های نوین و پیچیده است که می توان سلسله رویدادهای حامد را در فهرست شرکت های دانش بنیان قرار داد.
وی تعریف تولید محتوای اموزشی ذیل شرکت های دانش بنیان را فرصتی برای برخورداری از تسهیلات این بخش برشمرد و اظهار کرد: از اهداف این جشنواره فرهنگ سازی و شخصیت سازی در حوزه آموزش الکترونیکی در جامعه و نیز شناسایی بازرهای جدید برای این حوزه و تامل در چگونگی ورود به آنها است.
آقایی همجنین بر ایجاد فضای استفاده از تجارب آموزشی بین المللی مانند کره جنوبی و روسیه از این طریق تاکید کرد.
وی موفق نبودن محتواهای آموزش الکترونیکی را جایگزین شدن آن با فناوری دانست که قادر به درک مسئله آموزش نیست و نمی تواند نقش آفرینی مفیدی دراین حوزه داشته باشد و افزود: در این جشنواره تمرکز و تاکید بر توجه به طراحی آموزشی و سرمایگذاری و سرمایه پذیری به منظور فعال سازی ، بهبود و افزایش اثر بخشی آن است.
شایان ذکر است سلسله رویدادهای حامد در راستای حمایت از مبتکران، معلمان و دانشجویان و طرحی برای استفاده حداکثری از ظرفیت تمام فعالان در حوزه تولید محتوای الکترونیکی آموزشی به میزبانی دانشگاه فرهنگیان 15 اسفند آغاز خواهد شد.
مرکز هوشمند سازی دانشگاه ضمن دعوت از تمامی علاقمندان برای حضور در این برنامه اعلام کرد به شرکت کنندگان گواهی حضور اعطا خواهد شد.