دکتر مهرمحمدی در مراسم آغازین سلسله رویدادهای حامد:
تحول در آموزش باید در خدمت آموزش تحولی باشد
دانشگاه فرهنگیان به عنوان یکی از اعضای کنسرسیوم " شبکه جامع الکترونیکی خدمات آموزشی و پرورشی" یکشنبه 15 اسفند میزبان اولین رویداد از سلسله رویدادهای جشنواره تولید محتوای الکترونیکی " حامد" با حضور دکتر مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان، مهندس نیری رئیس ستاد فناوری های نرم و هویت ساز ریاست جمهوری، دکترعلیگو قائم مقام سازمان دانش اموزی در سالن همایش های پردیس نسیبه بود.
در این نشست دکتر مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان ضمن ابراز خرسندی از حضور در نخستین جشنواره حامد و قدردانی از کسانی که مسبب این توفیق و حرکت ارزشمند در عرصه تعلیم و تربیت کشور هستند از حضور مهندس نیری، مهندس کاظمی دکتر آهنگری، دکتر تاجفر در همراهی با این برنامه تقدیر و تشکر کرد.
وی توسعه آموزش الکترونیک به عنوان یکی از شاخص های نهاد های آموزشی هماهنگ با تحولات حوزه فناوری را جز اولویت های سال 96 دانشگاه عنوان و اظهار کرد: بی تردید یادگیری مبتنی بر تکنولوژی مهمترین شاخص نهاد های آموزشی پیشرو و هماهنگ با تحول فناوری است و یکی از شاخص های رتبه بندی دانشگاه ها در ایران و جهان به شمار می رود.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان خاطر نشان کرد: بر این اساس می بایست برای تربیت تراز عصر جدید و برآورده شدن انتظارات اقداماتی در جهت استفاده معلمان از ظرفیت های تکنولوژی و بهره برداری حداکثری از آن انجام داد.
وی با بیان اینکه مهم است که بدانیم با کدام راهبرد به سراغ تکنولوژی برای تحول در آموزش می رویم تصریح کرد: باید بدانیم که چگونه این تحول از طریق معلمان جدید باید رقم زده شود و برچه بنیادی باید استوار باشد.
دکتر مهرمحمدی بر تحول در آموزش با استفاده از تکنولوژی بر بنیاد تحول در نگرش نسبت به ماهیت آموزش و یادگیری تاکید کرد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه بدون شک آموزش نیازمند تحول است، گفت: آیا تحول در رسانه و ابزار آموزش تمام آن چیزی است که نیازمند تحول است؟ تحول در آموزش باید در خدمت پارادایم آموزش تحولی باشد و آموزش تحولی، سمت و سوی کاربرد رسانه و ابزار جدید را تعیین می کند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: پارادایم پداگوژیک یا بصیرت تربیتی ماست که معلوم می کند اگر اهل تولید هستیم، چه تکلیف تولیدی در پیش رو داریم و اگر اهل مصرف هستیم با چه ملاک هایی از بازار بسیار گسترده و متنوع ذخایر در دسترس محتوای الکترونیک باید دست به انتخاب بزنیم؟
وی ادامه داد: ابزار و رسانه، البته نسبت به ایده آموزش تاخر دارد و باید تابع نگرش فرد به آموزش باشد.
وی در ادامه به برخی ابعاد نظریه آموزش که نوع استفاده از تکنولوژی شکل و جهت می دهند و این وابستگی را آشکار تر می کنند اشاره کرد و به عنوان اولین مورد "آموزش انفرادی و آموزش گروهی"، را مورد توجه قرار داد.
"آموزش ذیل پارادایم رفتاری( انفعالی)، آموزش ذیل پارادایم شناختی( فعال)، آموزش ذیل پارادایم ساخت و ساز گرایی( سوپر فعال)" دومین موردی بود که دکتر مهرمحمدی به آن اشاره کرد.
"آموزش حساس به بافت، بوم و محیط در برابر آموزش غیر حساس به بافت، بوم و محیط"؛ "آموزش محدود به کلاس درس در برابر اموزش نامحدود به کلاس" و "آموزش حساس به بعد زیباشناختی در برابر آموزش غیر حساس به بعد زیبا شناختی"؛ دیگر ابعادی بود که دکتر مهرمحمدی به آنها به عنوان وجوهی از نظریه آموزش که به استفاده از تکنولوژی شکل و جهت می دهند اشاره کرد.
"آموزش منعطف در برابر آموزش کاملا تجویزی و خطی"؛ "آموزش فرایند مدار در برابر آموزش نتیجه و برآیند مدار" و "آموزش معطوف به فهم عمیق در برابر اموزش متکی به حافظه" نیز ابعاد دیگری بود که به گفته سرپرست دانشگاه فرهنگیان به نوع استفاده از تکنولوژی سمت و سو میدهد و این وابستگی را آشکار تر می کنند.
وی در جمعبندی سخنان خود با اشاره به نقش دانشگاه فرهنگیان در تحول آموزشی تصریح کرد: نقش دانشگاه فرهنگیان تربیت معلمانی است که با این هشیاری و هوشمندی به سمت تکنولوژی های جدید می روند. و البته استادانی که با استفاده مناسب از تکنولوژی در آموزش برای ان ها نقش الگویی ایفا می کنند
.