پردیس نسیبه تهران

دکتر مهرمحمدی در نشست تخصصی رسیدگی به وضعیت رشته مشاوره در پردیس نسیبه:

طرح معلم مشاور باید در تربیت معلم تعقیب شود

 

 

دکتر مهرمحمدی در نشست تخصصی رسیدگی به وضعیت رشته مشاوره در آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان که15 اسفند 96 در پردیس نسیبه برگزار شد گفت:  سند تحول،  تم یا تز " معلم مشاور" را دنبال کرده و هم اکنون هم این تز به عنوان یک شایستگی در تربیت معلم  باید تعقیب شود تا جامه عمل بپوشد.
وی افزود: البته معلم نیاز به پشتیبانی تخصصی در موارد حاد و خاص دارد، اما نه در سطح مدرسه؛  بلکه مراکز مشاوره در سطح منطقه با حضور متخصصان در حوزه های گوناگون مشاوره در این خصوص راهگشا هستند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه در بسیاری از حوزه های "پیرا معلمی" دیگر هم همین قاعده را صادق می دانم ادامه داد:  تکنولوژی آموزشی،  برنامه ریزی درسی و....  نیز همین گونه هستند. این مدل اجرایی برای تامین نیروی انسانی منحصر به مشاوره نیست. اما کارکرد مشاوره ای ذاتی کار معلم است و معلم اساسا نمی تواند بدون این ظرفیت در قامت یک "مربی" ادامه حیات داده و کار یاددهی یادگیری را در سطح عمیق و ماندگار ان مدیریت و راهبری کند.  
وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که معلم، شاید بتواند برنامه درسی را عینا از متخصصان بگیرد و بار خود را بطور نسبی به منزل برساند. بعبارت دیگرگرچه برای دانش آموز غایب می توان برنامه درسی نوشت،  اما برای مراجع غایب نمی توان نسخه پیچید!!
دکتر مهرمحمدی با طرح پرسش پیرامون چرایی این امر و اینکه چه باید کرد؟، به ضرورت توانمند سازی معلمان اشاره کرد و گفت: توانمند سازی معلم در حوزه مشاوره برای این که بتواند در ایفای نقش حرفه ای اش موفق تر ظاهر شود کاملا ضروری است . این قابلیت یا مهارت با رفتار حرفه ای او باید چنان عجین شود که قابل تمیز و تفکیک نباشد
وی ادامه داد: اگر این نگاه برای برخی جاذبه تئوریک هم نداشته باشد، با نگاه پرگماتیک باید به آن تن داد. چون امکانات مادی و محدودیت های منابع آموزش و پرورش اقتضاء محدود ساختن حجم نیاز را دارد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد: جامعه متخصصان هر رشته لازم است برای حل مسایل پیش رو و دست یابی به اهداف خود به راه حل های کوتاه مدت،  میان مدت و بلند مدت بیندیشند و می شود لااقل بعنوان راه حل کوتاه مدت به تربیت مشاور در سطح مناطق اموزشی آموزش و پرورش بسنده کرد و تمرکز را بر توانمند سازی معلمان در مدرسه گذاشت.
وی در پایان تصریح کرد: البته از ظرفیت ارجاع به مراکز مشاوره بخش خصوصی هم نباید غفلت کرد.
در این نشست علاوه بر اعضاء هیات علمی گروه مشاوره در استان تهران، معاونت اموزشی دانشگاه و مدیران ذیربط ستادی آموزش و پرورش نیز حضور داشتند.