لزوم حساسیت ویژه آموزشگران نسبت به پدیده سرآمدی آموزش در دانشگاه فرهنگیان
دکتر مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان در دومین نشست آغاز آموزشگری دانشگاهی ویژه اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان که به همت معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه یکشنبه 26 شهریور در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، با اشاره به تقارن این نشست با آغاز سال تحصیلی آن را آغاز خوبی برای همکاری اعضای هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان دانست و گفت: تدارک چنین نشست هایی به ایجاد بسترهای مناسب برای حضور موثر همکاران جدید دانشگاه کمک خواهد کرد تا با افق دید یکدیگر آشنا شویم.
وی با تاکید بر ادامه گفتگو و تبادل نظر در مسیر و کانال های گفت و شنود در آینده ابراز امیدواری کرد: این نشست زمینه فعالیتی اثر بخش در راستای تامین رضایت خاطر اعضای هیئت علمی و دانشجو معلمان باشد.
دکتر مهرمحمدی با اشاره بر اهمیت و کلیدی بودن رضایت خاطر دانشجومعلمان آن را به عنوان شاخصی در ارزیابی عملکرد کارکنان و اساتید دانشگاه برشمرد و خاطر نشان کرد: ما در دانشگاه فرهنگیان هستیم تا دانشجو معلمانی که به چرخه تربیت معلم وارد می شوند تجربه زیسته ای لذت بخش با احساس موفقیت به عنوان پشتوانه ای برای سی سال خدمت در عرصه تعلیم و تربیت کسب کنند.
وی در ادامه اضافه کرد: جنس تجربه زیسته دانشجویان تاثیر مشخص و مهمی در کار و کیفیت کارآنان در صحنه تعلیم و تربیت خواهد داشت.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان در ادامه به بیان برخی ویژگی های لازم برای آموزشگران دانشگاه فرهنگیان و انتظارات از اعضای هیئت علمی به عنوان عاملان اجرایی سیاست های کلان دانشگاه پرداخت.
وی با تاکید بر لزوم حساسیت ویژه آموزشگران نسبت به پدیده سرآمدی آموزش در دانشگاه تصریح کرد: در دانشگاه فرهنگیان باید به فهم مشترکی از کنشگری آموزشی و پژوهشی توامان با یکدیگر دست یافت.
دکتر مهرمحمدی با بیان اینکه وحدت بین آموزش و پژوهش آن چیزی است که کسب توفیق برای عضو هیئت علمی را در دسترس تر می کند افزود: در صورت تمایز قائل شدن میان کنشگری آموزشی و پژوهشی در دانشگاه فرهنگیان سرآمدی آموزش و کنشگری آموزش (استاد آموزش پژوه) به عنوان خصلتی مهم و الزامی مرجح و مقدم است.
وی در ادامه با اشاره به ماموریت دانشگاه و وظیفه تربیت معلم بر ارتقاء و تعالی کیفیت آموزشی از طریق پژوهش با موضوع آموزشی تاکید کرد و گفت: برای پیشرفت و برتری، دانشگاه به دنبال این نگاه است که اساتید دانشگاه فرهنگیان همزمان کنش آموزشی و پژوهشی را تجربه کند و با عنوان استاد پژوهنده و یا استاد آموزش پژوه به کار پژوهشی بپردازد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه آنچه از معلم سرآمد انتظار داریم باید در رفتار و کنش اساتید و آموزشگران دانشگاه تجلی داشته باشد گفت: اساتید دانشگاه نباید تنها مروج انتزاعات باشند و نباید از تلاش برای ارتقاء کیفیت آموزش و تبدیل شدن به الگویی برای آموزشگری آنچنان که باید و شاید باز ایستد.
وی با بیان اینکه پژوهش در راستای ارتقاء کیفیت آموزشی باید رسم العین اساتید باشد، گفت: اگر قرار باشد در رفتار کلان هیئت علمی دانشگاه وجه ممیزی دید و تبیین کرد وجه آموزش پژوه بودن اساتید و معلم به مثابه کارگزار فکور است.
دکتر مهرمحمدی ایده استادآموزش پژوه به عنوان استاد بستر ساز ارتقاء کیفیت آموزش و اینکه آموزش به عنوان موضوع پژوهش وی باشد را ایده ای مرجح و مقدم در دانشگاه فرهنگیان دانست.
در ادامه وی با اشاره بر پدیده مدرسان تربیت معلم به عنوان همکار و همقطار اعضای هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: بافت هیئت علمی و آموزشگری دانشگاه در دید کلان متشکل از اعضای هیئت علمی رسمی و مدرسان تربیت معلم است که باید در این خصوص با حساسیت و درایت ورود کرد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه مدرسان تربیت معلم سرمایه های دانشگاه فرهنگیان هستند خاطر نشان کرد: برای تعامل سازنده نیاز است پیشینه، نگاه و حس آنان را نسبت به تربیت معلم بشناسیم و اشتراکات خود و مدرسان دانشگاه را بیابید.
وی با تاکید بر اهمیت همزیستی این دو گروه افزود: در بافت کنونی آموزشگران دانشگاه با شرایط و پیشینه خاص باید در مسئله همزیستی عالمانه تلاش کنید و از نقاط قوت یکدیگر بهره ببریم.
دکتر مهرمحمدی با بیان اینکه هیئت علمی جدید و نیروی پیشکسوت تربیت معلم هرکدام قوت ها و آورده هایی با خود همراه دارند بر پایه ریزی استراتژی تشریک مساعی در راستای اعتلای دانشگاه و تحقق وظایف آن تاکید و توصیه کرد: اعضای هیئت علمی جدید در این تشریک مساعی با این آگاهی و توجه پیش قدم باشید.
وی کار در دانشگاه را بر پایه همفکری، تشریک مساعی و تعامل دانست و خود رایی و حرفه ایی گری را با ذات کار در دانشگاه فرهنگیان نامتناسب برشمرد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان مهمترین بستر برای همکاری و حرکت مبتنی بر وفاق در دانشگاه را گروه های آموزشی عنوان و اظهار کرد: پراکندگی رشته ها و پردیس ها و نیز تعداد اعضای هیئت علمی موجب شده است گروه های آموزشی در دانشگاه فرهنگیان نتواند به شکل متعارف و تخصصی و برخوردار از زیست جهان مشترک تشکیل شود.
وی در ادامه راهکار دانشگاه در تشکیل گروه های آموزشی را حرکت به سمت تشکیل گروه های تربیت حرفه ای به عنوان گروه های مادر با حضور تمام تخصص ها دانست و تصریح کرد: باید در این شرایط غیرمتعارف تشریک مساعی را در دستور کار داشته باشید و زیست جهان های دور از هم و در زمینه های گوناگون به تفاهم برسند که در سایه این وفاق دانشجو معلمان شایستگی های بیشتری کسب کنند.
دکتر مهرمحمدی با اشاره بر آئین نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی خاطر نشان کرد: در آئین نامه جدید وزارت علوم و تحقیقات امکان ارائه پیشنهادهای خاص و اعطاء امتیاز های خاص پژوهشی ایجاد شده است.
وی بر لزوم ارائه رساله آموزشی برای اعضای هیئت علمی رشته های غیر آموزشی و تخصصی برای ارتقاء تاکید و اظهار کرد: دانشگاه از این رساله تحت عنوان فرصت پژوهشی در رشته علمی خاص (آموزش پژوهی) پشتیبانی می کند و در نهایت به استاد گواهی استاد آموزش پژوه اعطاء خواهد شد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره بر اهمیت نقش فرهنگی اساتید در دانشگاه فرهنگیان، بر اهتمام اعضاء هیئت علمی به تحقق برنامه حوزه فرهنگی تاکید کرد.
وی با بیان اینکه در دانشگاه فرهنگیان نگاه به مسائل فرهنگی حاشیه ای و فوق برنامه نیست تصریح کرد: برای کسب شایستگی های معلمی دانشجویان در جریان تربیت معلم باید از تمام ظرفیت ها و فرصت ها بهره برداری شود.
دکتر مهرمحمدی فعالیت فرهنگی را بخشی از فرصت یادگیری دانشجو دانست که نباید از این ظرفیت غافل بود ابراز امیدواری کرد: به مدد تجمیع اتفاقات و تجربیات درون و خارج کلاس درس به نقطه مناسبی از حیث کسب شایستگی های معلمی برسیم.
وی با بیان اینکه شخصیت و منش اعضای هیئت علمی باید منادی تمام ارزش ها باشد افزود: آراستگی، پیراستگی، انتقاد پذیر بودن، حسن خلق، صبوری و پایبندی دینی از جمله ویژگی هایی است که باید در شخصیت معلم تجلی یابد و پیش از آن نیاز است در خودمان ظهور و بروز یابد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان در خصوص ایفاء نقش استاد راهنمای کارورزی تصریح کرد: برنامه کارورزی جدید با قواعد خاص خود دستاوردی جدید است و ایفاء این نقش خصیصه و وجه تمایز دیگر در این دانشگاه است.
وی در ادامه بر همراهی و همزیستی با بحث استاد راهنمای کارورزی تاکید و اظهار کرد: بدون همراهی شما و تلاش برای فهم کارورزی و تبدیل آن به برنامه اجرایی، کل کار تربیت معلم ابتر خواهد ماند.
دکتر مهرمحمدی در ادامه خاطر نشان کرد: حمایت از کار پژوهش در دانشگاه فرهنگیان حمایت از تولید دانش تخصصی و دستیابی به مدل های علمی نیست بلکه به دلیل ماموریت دانشگاه و مسئله غربت آموزش پژوهی در آموزش عالی، دانشگاه فرهنگیان باید بر موضوع پژوهش در آموزش تمرکز کند.
وی در پایان تصریح کرد: اگر استاد دانشگاه فرهنگیان در حوزه میان رشته ای آموزش، کار پژوهشی انجام ندهد در ارتقاء و تعالی خود دچار مشکل خواهد شد.