شیوه نامه اجرائی آئین نامه دوره کارشناسی ارشد
شیوه نامه اجرائی آئیننامه دوره کارشناسی ارشد
مصوب جلسه مورخ 19/10/1395 شورای دانشگاه
(تصویب جزییات در کمیته منتخب شورا در طی هشت جلسه از 19/10/1395تا تاریخ 24/8/1396)
مقدمه
به منظور تعیین ضوابط اجرایی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته به عنوان یکی از روشهای مهم بهسازی منابع آموزش و پرورش در سطح مورد انتظار اسناد تحولی نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی و با توجه به سیاستهای کلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، «شیوهنامه اجرائی دورۀ کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان»، با استناد به «آئیننامه دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته» مصوب جلسه شماره 866 مورخ 04/07/1394 شورای عالی برنامهریزی آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با توجه به رسالت این دانشگاه، تدوین و تصویب شده است.
ماده1: هدف: هدف از تدوین شیوهنامه اجرایی، ایجاد زمینه برای اجرای دقیق «آییننامه کارشناسی ارشد» (مصوب جلسه شماره 866 مورخ 04/07/1394 شورای عالی برنامهریزی آموزشی) در انطباق با ویژگیهای خاص دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک دانشگاه ماموریتگرای حرفه ای است؛ که متعهد به بهسازی منابع انسانی آموزش و پرورش است و قصد دارد در پردیسهای واجد شرایط خود در سطح کشور این دورهها را با قواعد و مقررات روشن و منسجم اجرا کند. بنابراین، تمام فعالیتهای آموزشی و پژوهشی اصولا بر اساس آییننامه مذکور خواهد بود و در مواردی که در آن سکوت شده یا اختیاری به دانشگاه واگذار گردیده، باید به این شیوهنامه مراجعه شود.
ماده 2: تعاریف: برای اختصار، واژههای زیر در این شیوهنامه به کار میرود:
دانشگاه: منظور دانشگاه فرهنگیان است.
شورا: منظور شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان است.
پردیس: منظور هر یک از پردیسهای دانشگاه است که بنا بر مقررات مجازند دورۀ کارشناسی ارشد را برگزار کنند.
گروه آموزشی: منظور بنیادیترین واحد سازمانی دانشگاهی متشکل از تعدادی عضو هیات علمی دارای تخصص مشترک در یک رشته علمی است که در پردیسهای دانشگاه فرهنگیان فعال است.
کمیته تحصیلات تکمیلی: واحد تخصصی گروه آموزشی و متشکل از حداقل چهار و حداکثر هفت نفر عضو هیات علمی با مرتبه استادیار و بالاتر است که با پیشنهاد مشترک مدیر گروه و رئیس پردیس و تایید مدیر امور پردیسهای استان و تصویب نهایی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تولیت امور آموزشی و پژوهشی دوره کارشناسی ارشد را در گروه برعهده دارد. در هر گروه آموزشی، فقط یک کمیته تحصیلات تکمیلی تشکیل میشود و در هر یک از کمیتههای تحصیلات تکمیلی میانرشتهای «آموزش»، در صورت نبود عضو میانرشتهای، حضور دستکم دو نفر عضو دارای تحصیلات علوم تربیتی، الزامی است.
راهنمای تحصیلی: منظور عضو هیات علمی دارای تحصیلات دکتراست که از ابتدای پذیرش و ثبت نام دانشجو، به انتخاب کمیته تحصیلات تکمیلی به عنوان «راهنما» تعیین شده و به ارائه خدمات راهنمایی تحصیلی به معلمدانشجویان دوره کارشناسی ارشد، اقدام میکند.
متخصص رشته: منظور از متخصص رشته شخصی است که دارای مدرک تحصیلی دکترای تخصصی در یک رشته بوده و دستکم یکی از مقاطع تحصیلی دیگر وی با رشته تحصیلی دکترای تخصصی او، سنخیت داشته باشد.
آئیننامه: منظور آئیننامه دورۀ کارشناسی ارشد، مصوب جلسه شماره866 مورخ 04/07/1394 شورای عالی برنامهریزی آموزشی است.
درس جبرانی: درسی است که دانشجو به دلیل سوابق محدود یا نامرتبط با رشته تحصیلی یا به علت تحصیل در دانشگاه فرهنگیان، ملزم به گذراندن آن است. این دروس در دانشگاه فرهنگیان در دو نوع ارائه میشوند:
ـ درس جبرانیِ رشتهای: درسی است که بر اساس برنامه درسی مصوب رشته تحصیلی، دانشجو به سبب عدم تجانس مدرک دوره کارشناسی با رشته تحصیلی پذیرفته شده در دوره کارشناسی ارشد یا به سبب اقتضائات رشته، ملزم به گذراندن است و باید هزینه آن توسط دانشجو پرداخت شود.
ـ درس جبرانیِ حرفهای: درسی است که به تشخیص شورای دانشگاه به عنوان نماد یا الزامات خاص تحصیل در دوره کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان تعیین شده و پس از کسب موافقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اجرا میشود. این دروس، رایگان ارائه می شود.
طول دوره، دروس اصلی، واحدهای جبرانی
ماده 3: طول دوره: افزایش طول مدت تحصیل (موضوع تبصره ماده 6 آییننامه) برای نیمسال پنجم با درخواست دانشجو، موافقت کمیته تحصیلات تکمیلی گروه و تایید شورای پردیس و برای نیمسال ششم با طی مراحل ذکر شده و پس از تصویب شورای تحصیلات تکمیلی استان انجام میشود.
تبصره 1- درخواست سنوات برای نیمسال پنجم و ششم باید حداقل یک ماه قبل از اتمام سنوات دانشجو، به کمیته تحصیلات تکمیلی گروه تحویل شود. در مواردیکه درخواست سنوات تحویل نشده، آموزش پردیس موظف به صدور ابلاغ منع ادامه تحصیل (محرومیت از تحصیل) است.
ماده 4 : واحدهای جبرانی: همه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان ملزم به گذراندن دروس «اخلاق حرفهای معلمی» (2 واحد) و «فلسفه تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران» (2 واحد) به عنوان درس جبرانی حرفهای، بدون پرداخت هزینه، هستند. این دروس در سقف مقرر تعداد واحد جبرانی ارائه میشود.
تبصره 1- دروس جبرانى رشتهاى، لزوما و دروس جبرانى حرفهاى حتىالامکان با دروس دورههاى کارشناسى ارائه مىشود.
تبصره 2- نمرات تمامی دروس دوره کارشناسی ارشد حداکثر ده روز پس از برگزاری امتحانات نیمسال در سامانه آموزشی به صورت نهایی توسط استاد درس ثبت میشود. دروسی که به تشخیص پردیس و تأیید معاونت آموزشی، پژوهشی و فرهنگی پردیس ماهیت پژوهشی داشته و ارزشیابی تحصیلی در آنها موکول به فعالیتهایی است که با تشخیص استاد مربوط، انجام آن در طول یک نمیسال تحصیلی ممکن نیست، نمره دانشجو در آن درس ناتمام اعلام میشود. در این صورت باید نمره دانشجو در آن درس، حداکثر تا پایان نیمسال تحصیلی بعد، توسط استاد ذی ربط به نمره قطعی تبدیل و در کارنامه وی در سامانه آموزشی ثبت شود.
ماده 5: راهنمای تحصیلی: کمیته تحصیلات تکمیلی گروه آموزشی موظف است برای هر دوره ورودی دانشجویان یک رشته، از میان اعضای هیات علمی تمام وقت دانشگاه دانشگاه در همان رشته، با مرتبه علمی حداقل استادیار، یک نفر را به عنوان استاد راهنمای تحصیلی منصوب کند تا برنامهریزی دروس و هدایت دانشجویان در حوزه امور تحصیلی را در هماهنگی با مدیر گروه عهدهدار شود.
تبصره 1- استاد راهنمای تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد از بین اعضای هیات علمی انتخاب میشود که عضو کمیته تحصیلات تکمیلی و دارای مدرک دکترای تخصصی باشند.
تبصره 2- استاد راهنمای تحصیلی موظف است به تنظیم برنامههای دروس هر نیمسال (مشتمل بر تعیین دروس، تعیین استاد و زمانبندی درسها) دانشجویان اقدام کند و پس از تصویب کمیته تحصیلات تکمیلی، آن برنامه را جهت اجرا به مدیر گروه تحویل دهد.
برنامهریزی و ارائه دروس
ماده 6: برنامه درسی دوره: آخرین نسخه برنامه درسی بازنگری شده مورد تایید شورای عالی برنامهریزی آموزشی برای هر دوره ورودی، دارای اعتبار و مبنای عمل برای ارائه دروس و برنامهریزی آن دوره ورودی از سوی گروه آموزشی است.
ماده 7: شرایط ارائه دروس در کارشناسی ارشد: همه دروس دوره کارشناسی ارشد لزوما باید توسط «متخصص رشته» با مدرک دکترای تخصصی ارائه شود.
تبصره 1ـ داشتن سه سال سابقه تدریس دروس رشتهای در دوره کارشناسی رشته مربوط، شرط لازم برای واگذاری دروس دوره کارشناسی ارشد به متخصص رشتهای است.
تبصره 2- در دروس میانرشتهای، بکارگیری متخصصان میانرشتهای یا رشتههای دیگر مجاز است اما در این گونه موارد حتیالامکان باید از «تدریس مشترک» متخصص رشتهای ـ متخصص دیگر رشتهها استفاده شود.
تبصره 3ـ در تعیین استاد درس، اعضای دارای مراتب علمی بالاتر در اولویت انتخاب و واگذاری دروس هستند.
تبصره 4ـ کلاس دروس اصلی دوره کارشناسی ارشد حداقل با 3 (سه) نفر دانشجوی تحصیلات تکمیلی رسمیت مییابد.
ماده 8: خط پایه تدریس در دورههای تحصیلی: واگذاری دروس دوره کارشناسی ارشد به اعضای هیات علمی دارای مرتبه استادیاری دانشگاه، منوط به آن است که عضو، دست کم 50 درصد واحد موظف خود را در دوره کارشناسی تکمیل کرده باشد.
تبصره 1- واگذاری بیش از یک درس از یک گروه دانشجویان کارشناسی ارشد در هر نیمسال به یک استاد، ممنوع است. همچنین، واگذاری بیش از دو درس در کل دوره تحصیلی به اعضای هیات علمی دارای مرتبه استادیار و پایینتر از آن (در صورتیکه در شرایط خاص، تدریس آنان مجاز شمرده شده باشد)، ممنوع است.
تبصره 2- اعضای هیات علمی مراتب بالاتر و اعضای هیات علمی دارای پست مدیریتی در داخل دانشگاه که موظف تدریس آنان کمتر از شش واحد است، از شمول این ماده مستثناء هستند.
استادان راهنما و مشاور پایاننامه
ماده 9: استاد راهنمای پایاننامه: برای تعیین استاد راهنمای پایاننامه کارشناسی ارشد، هر دانشجو موظف است قبل از شروع نمیسال سوم تحصیلی از میان اشخاص دارای ویژگیهای مقرر در آییننامه و با مرتبه حداقل استادیاری (که توسط گروه آموزشی اسامی آنان اعلام می شود) دست کم سه نفر را انتخاب و به همراه سه موضوع/ مساله پایاننامه، در قالب کاربرگ مربوط به مدیر گروه پیشنهاد کند. مدیر گروه موظف است ظرف مدت یک ماه پس از دریافت تقاضای دانشجو، موضوع را در کمیته تحصیلات تکمیلی مطرح و پس از تصویب موضوع و استاد راهنما در کمیته، آن را به پردیس ارسال نماید. استاد راهنما و موضوع پایان نامه دانشجو، پس از تأیید کمیته تحصیلات تکمیلی گروه و تصویب شورای پردیس، نهایی محسوب می شود و دانشجو موظف است طی حداکثر سه ماه به تدوین طرحنامه تفصیلی پایاننامه بر اساس کاربرگ دانشگاه اقدام کند. طرحنامه تفصیلی باید تا قبل از اتمام نیمسال سوم به تصویب کمیته تحصیلات تکمیلی گروه، شورای پردیس و شورای تحصیلات تکمیلی استان برسد.
تبصره 1- در مواقعی که برای پیشبرد برنامههای پژوهشی یا برای پاسخگویی به نیازهای دانشگاه یا آموزش و پرورش، موضوعاتی برای انجام پایاننامه دانشجویان تعریف شده، کمیته تحصیلات تکمیلی مجاز است به تشخیص خود، موضوع پایاننامه دانشجویان را با توجه به سوابق و علایق تحصیلی آنان تعیین و استاد راهنمای آن را یشنهاد کند.
تبصره 2: سقف واگذاری هدایت پایاننامه دانشجو (اعم از راهنمایی و مشاوره) به صورت همزمان برای هر عضو هیات علمی دانشگاه با مراتب استادیار، دانشیار و استاد، به ترتیب 3 (سه)، 4 (چهار) و 5 (پنج) و برای هر عضو هیات علمی سایر دانشگاهها با مراتب استادیار، دانشیار و استاد، به ترتیب 1 (یک)، 2 (دو) و 3 (سه)، تعیین می شود. در همه موارد مذکور، به تشخیص کمیته تحصیلات تکمیلی گروه و تایید شورای پردیس، سقف پذیرش با ضریب یک برای «راهنمایی پایاننامه» و ضریب نیم برای «مشاوره پایاننامه»، تخصیص مییابد.
تبصره 3: واگذاری راهنمایی و مشاوره دانشجو به اعضای هیات علمی گروههای دیگر یا پردیسهای دیگر، به تشخیص کمیته تحصیلات تکمیلی، مجاز است.
تبصره 4 ـ در هر پایاننامه، انتخاب یکی از استادان راهنما یا مشاور از میان اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، الزامی است.
تبصره 5- استاد مشاور به پیشنهاد استاد راهنما انتخاب و پس از تأیید کمیته تحصیلات تکمیلی گروه در هماهنگی با استاد راهنما به هدایت دانشجو اقدام میکند.
تبصره 6- در تمام موضوعات میانرشتهای و تمام رشتههای تحصیلی ترکیبی (رشتههای آموزش ...)، ترکیب تخصصی رشتهای ـ تربیتی استادان راهنما و مشاور، الزامی است. در این موارد، اگر استاد راهنما دارای تخصص میانرشته ای نباشد، لزوما باید استاد مشاور از میان اعضای هیات علمی حوزه علوم تربیتی انتخاب شود.
ماده 10: وظایف و اختیارات استادان راهنما و مشاور: مسئولیت نظارت بر پیگیری طرحنامه مصوب پایاننامه و ارزیابی پیشرفت کار دانشجو طی دوره انجام پایاننامه، بر عهده استاد راهنماست و استاد مشاور ضمن اعلام نظر مشورتی به استاد راهنما، در هماهنگی با ایشان به هدایت دانشجو اقدام میکند.
تبصره 1- ارائه گزارش پیشرفت کار دانشجو به صورت ماهیانه بر عهده استاد راهنماست. استاد راهنما موظف است با دریافت نظرات استاد مشاور به طور مستمر به ارزیابی پیشرفت کار پایاننامه اقدام کند و چنانچه از کفایت اقدامات دانشجو مطمئن نباشد، آن را بر اساس کاربرگ مربوط به کمیته تحصیلات تکمیلی گروه گزارش نماید.
پایاننامه و جلسه دفاع
ماده 11: تقاضای تصویب پایاننامه: دانشجو موظف است پس از پایان نیمسال اول و قبل از شروع نیمسال سوم تحصیلی، موضوعات مورد نظر برای تدوین پایاننامه خود در رشته مربوط را با اولویت دادن به موضوعات مورد نظر دانشگاه (انتشار یافته در پورتال دانشگاه و یا پردیس) و اولویتهای پژوهشی وزارت آموزش و پرورش (منتشر شده توسط معاونتهای وزارت، ادارات کل یا پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش) انتخاب و صورتبندی نماید و آنها را به همراه استادان مورد نظر برای راهنمایی پایان نامه بر اساس کاربرگ مقرر به مدیر گروه ارائه کند.
تبصره 1- تصویب موضوع پایاننامه پس از کنترل نوبودن آن از طریق جستجوی در سامانههای ثبت موضوعات پژوهشی، انجام میشود. مسئولیت استعلام برای تکراری نبودن، برعهده دانشجوست.
تبصره 2: مدیریت امور پردیسهای استان موظف است گزارش موضوعات مصوب و استادان هر پایاننامه را به طرق مقتضی به «مدیریت پژوهشی دانشگاه» و «مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه»، ارسال کند. مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه موظف است شرایط لازم برای حفظ کیفیت پایاننامهها و هدایت آنها برای پاسخگویی به نیازهای آموزشی کشور، مخصوصا دانشگاه فرهنگیان، را فراهم کند.
تبصره 3- هرگونه تغییر در طرحنامه مصوب شورای تحصیلات تکمیلی استان، ممنوع است. در موارد استثناء، با درخواست استاد راهنما و پس از تایید کمیته تحصیلات تکمیلی و تصویب شورای تحصیلات تکمیلی استان، اعمال اصلاحات ممکن می شود.
ماده 12: وظایف و چگونگی عمل دانشجو: هر نوع فعالیت علمی و پژوهشی دانشجو در ارتباط با پایاننامه باید تحت هدایت و نظارت و با موافقت استاد راهنما انجام شود. دانشجو موظف است برابر برنامۀ زمانبندی توافق شده با استاد راهنما، نتیجۀ تحقیقات خود را به ایشان گزارش دهد و بر اساس راهنمایی ایشان به پیشبرد طرحنامه اقدام کند.
تبصره 1- استاد راهنما و استاد مشاور موظفند برابر برنامه مشخصى که در اختیار مدیر گروه قرار مى دهند، نسبت به حضور و راهنمائى و حل مشکلات احتمالى دانشجویان اقدام کنند. حضور مستمر دانشجو در برنامههای راهنمایی استاد راهنما و استاد مشاور، الزامی است.
تبصره 2- دانشجو موظف است به تنظیم گزارش ماهیانه فعالیت خود بر اساس کاربرگ مربوط اقدام و آن را پس از کسب نظر استاد مشاور، به استاد راهنما تقدیم نماید تا پس از تایید به مدیر گروه آموزشی تحویل شود.
تبصره 3- هرگونه انتشار دستاوردها و نتایج پایاننامه (اعم از شفاهی یا مکتوب و به هر شکل اعم از مقاله یا کتاب) فقط با تایید استاد راهنما و واحد پژوهشی پردیس یا استان، مجاز است.
تبصره 4- دانشجو موظف است حداقل در سه جلسه دفاعیه مربوط به رشته خود (در دانشگاه یا بیرون از آن)، به عنوان شرط لازم برای صدور مجوز برگزاری جلسه دفاع، شرکت نماید و گواهی آن را بر اساس کاربرگ دانشگاه به گروه آموزشی تحویل دهد.
تبصره 5- پایاننامه تمامی رشتههای تحصیلی دانشگاه، به استثنای رشتههای زبان خارجی، به زبان فارسی و با رعایت مقررات نگارشی دانشگاه (به شرح ابلاغی) تدوین میشود و ارائه چکیده به زبان فارسی و انگلیسی الزامی است. پایاننامه هر یک از رشتههای زبان خارجی باید به همان زبان نگارش شود و در آن چکیده به زبان اصلی، زبان فارسی و زبان انگلیسی ارائه گردد.
تبصره 6- ثبت و انتشار پایاننامه در پایگاههای اطلاعاتی مورد نظر دانشگاه و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بر اساس مقررات و آییننامه های مربوط، توسط دانشجو و تحت نظر پردیس انجام می شود.
ماده 13: برگزاری جلسۀ دفاع و ارزیابی پایاننامه: دانشجو موظف است حداقل چهل و پنج روز قبل از اتمام سنوات تحصیلی و یا قبل از تاریخ مورد نظر برای برگزاری جلسه دفاع، پایاننامه خود را که به تأیید استاد راهنما و مشاور رسانده، برای طی مراحل دفاع به مدیر گروه آموزشی تحویل دهد.
تبصره 1: برگزاری جلسه پیش دفاع به پیشنهاد استاد راهنما و تایید گروه آموزشی، بدون بار مالی، مجاز است.
تبصره 2- برگزاری جلسه دفاع منوط به صدور مجوز از سوی معاونت آموزشی و پژوهشی استان است؛ که پس از دریافت نظر موافق داوران انجام میشود.
تبصره 3: دانشجو موظف است در جلسه دفاع، گزارشی از کار تحقیقاتی پایاننامه خود ارائه و در مقابل هیات داوران از کیفیت و نوآوری آن دفاع کند.
ماده 14: هیأت داوران: ارزشیابی پایاننامه در جلسه دفاعیه توسط هیأت داوران، متشکل از استادان راهنما و مشاور، دو نفر داور دارای مدرک دکترای تخصصی از بین اعضای هیأت علمی داخل دانشگاه (حداکثر یک نفر) یا دانشگاه های دیگر (حداقل یک نفر) و با حضور نماینده شورای تحصیلات تکمیلی استان (بدون حق رأی) صورت میگیرد.
تبصره 1- داوران پایان نامه را شورای تحصیلات تکمیلی استان از میان اعضای هیات علمی که کمیته تحصیلات تکمیلی گروه پیشنهاد کرده است، تعیین میکند.
تبصره 2: واحد پژوهشی استان موظف است به هنگام ارسال پایان نامه برای داوری، طرحنامه مصوب را ضمیمه آن کند.
ماده 15: پذیرش مشروط پایاننامه: تشخیص هیأت داوران مبنی بر قبول پایاننامه با هر یک از درجات چهارگانه (عالی، خیلیخوب، خوب، متوسط)، به مفهوم نادیده گرفتن لزوم اصلاحات احتمالی در پایاننامه نخواهد بود. «پذیرش مشروط پایاننامه» به این مفهوم است که پس از انجام اصلاحات مورد نظر هیأت داوران، نیازی به دفاع مجدد از پایان نامه نیست. در این صورت، دانشجو باید حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از دفاع، گزارش نهایی اصلاحشده پایاننامه را با تایید مجدد استاد راهنما و یکی از داوران (به انتخاب هیات داوران) به پردیس تحویل دهد. متعاقباً گروه آموزشی باید ظرف حداکثر یک ماه کلیه مدارک تکمیل شده مربوط به فراغت از تحصیل، از جمله پایاننامه اصلاح شده و صورتجلسه دفاع را به پردیس جهت ارسال به حوزه معاونت آموزشی استان تحویل دهد. در این صورت تاریخ فراغت از تحصیل همان تاریخ قید شده در صورتجلسه دفاع خواهد بود.
تبصره 1- در صورتیکه به علت تأخیر دانشجو در تحویل پایاننامه اصلاح و تأیید شده، مدارک مربوط به فراغت از تحصیل ظرف مدت حداکثر دو ماه بعد از تاریخ برگزاری جلسه دفاع به حوزه معاونت آموزشی استان ارسال نشود، پردیس باید موضوع را به صورت کتبی به مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه اعلام نماید.
سایر مقررات
ماده 16: در موارد استثنا که دانشجو عذر موجه دارد، پس از تأیید استاد راهنمای تحصیلی، با موافقت گروه و تأیید شورای تحصیلات تکمیلی استان و با توجه به مدت مجاز تحصیل، دانشجو میتواند از حداکثر یک نیمسال مرخصی تحصیلی با احتساب در سنوات استفاده کند. در این مورد، درخواست مرخصی باید پیش از آغاز نامنویسی، به آموزش پردیس مربوط ارائه شود.
تبصره 1- موافقت با درخواست مرخصی در نخستین نیمسال ورود به دانشگاه، مجاز نیست.
ماده 17: اتمام سنوات تحصیلی: در صورتی که دانشجو بنا به علتی خارج از اختیار خود و یا بروز مشکلات غیرقابل پیشبینی، در مدت مجاز موفق به اتمام تحصیل نشود، به پیشنهاد استاد راهنمای پایاننامه دانشجو و تأیید شورای تحصیلات تکمیلی استان، کمیسیون بررسی موارد خاص دانشگاه وضعیت دانشجو را بررسی و متناسب با کمیت و کیفیت فعالیتهای علمی دانشجو، در مورد مدت و نحوه ادامه تحصیل او تصمیمگیری قطعی خواهد کرد.
تبصره 1- برای استفاده از این ماده، دانشجو باید حداقل شش هفته قبل از پایان سنوات تحصیلی، تقاضای خود را به استاد راهنما تسلیم نماید. استاد راهنما باید حداکثر ظرف یک هفته موضوع را از طریق پردیس مربوط جهت طرح در کمیسیون بررسی موارد خاص، به معاونت آموزشی استان ارسال کند.
ماده 18: هرگونه تعبیر و تفسیر شیوه نامه اجرایی، ابهام زدایی از آن یا جایگزینی روشهای پیشنهادی، با رعایت مفاد مصوب این شیوهنامه اجرایی و در موارد استثنایی پیش بینی نشده به عهده «شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه» است و در صورتی که پردیس خواستار اجرای موردی مغایر با این شیوهنامه اجرایی باشد، در شورای دانشگاه قابل بررسی خواهد بود.
ماده 19: این شیوهنامه اجرایی به پیشنهاد معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی مشتمل بر یک مقدمه، 19 ماده و 35 تبصره در جلسه مورخ مورخ 08/06/1394 شورای تحصیلات تکمیلی و در جلسه مورخ 19/10/ 1395شورای دانشگاه و هشت جلسه کمیته منتخب شورا به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ، لازم الاجراست.